2013年11月02日

鉄鏃とは石鏃に代わって用いられる様になった鉄製の鏃である。

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「鏃」に関連した英語例文の一覧
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鉄鏃 → Iron arrowhead

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鉄鏃 → Iron arrowhead

鉄鏃(てつぞく)とは石鏃に代わって用いられる様になった鉄製の鏃(やじり)である。 → Theiron arrowhead(てつぞく)istheiron arrowhead which came to be used in place ofaflint arrowhead(Yajiri, jeer).


概要[編集] → Summary[editing]

日本では狩猟具としてでは無く、武器として用いられ、2世紀から3世紀にかけての弥生時代後期に普及した。 → There was not it asatool for hunting in Japan and was used asaweapon and spread late in Yayoi period from second century tothethird century.

佐原眞は、石鏃と鉄鏃の比較実験を繰り返し行った結果、石鏃の利器としての性能は決して鉄鏃に劣るものでは無い事を証明している(厳密には、サクソン=ポープの実験結果を佐原が国内のテレビ番組で再現・実証して見せたものであり、佐原自身、ポープの実験結果を著書やスピーチ等で紹介している)。 → As a result of 佐原眞 repeatingacomparison between flint arrowhead and iron arrowhead experiment,and having gone, theperformance asthe tool oftheflint arrowhead provesthething that there is not at all withthething inferior toaniron arrowhead(it reappears byadomestic TV program,and Sahara demonstratedalaboratory finding of Saxon=Pope closely and introduces Sawara oneself, alaboratory finding of Pope byabook oraspeech).

弥生時代後期は、『魏志』倭人伝に言う「倭国大乱」の時期に相応しており、また、遺構の面でも環濠集落や高地性集落など防御的・見張り的施設のともなう遺構・遺跡が多く、水利権や余剰生産物を巡っての抗争や戦争の多かった事を裏付ける。 → Suitable for "Wei will" Wajin biography at time of"theJapan great disturbance" to say,and,in last part of Yayoi period,a lot of such asamoat colony orahighland colony remains of an ancient structure,remains which facilities of protective,watching it are accompanied by support that there were many rivalry and war over water rights andthesurplus product withtheaspect of remains of an ancient structure again.

吉野ヶ里遺跡等では、首の無い遺体や石鏃、鉄鏃が刺さった状態で検出される遺体も見つかっている。 → In Yoshinogari remains, thecorpse detected inthestate thatacorpse and flint arrowhead withouttheneck, aniron arrowhead stuck in is found.

同時に、武器ばかりでは無く、農具・工具・漁具等に於いても、鉄器の普及が見られるのも弥生時代であり、特に後期に著しい。 → There is not it only withaweapon at the same time,and,in agricultural machinery, atool,fishing implements,it is in Yayoi period thatthespread of ironware is seen and is remarkable particularly later.

鉄器・鉄製品は幾度も鋳治されて繰り返し使用する事に拠り、出土量は必ずしも多くは無く、また、編年作業も困難であるが、弥生時代後期にあっては、多くの場合、石鏃や銅鏃と併用されたものとみられる。 → It depends on what it is done 鋳治 as fortheironware, theironwork many times and repeats it and uses,and,as fortheexhumation quantity,there are not necessarily most,andthechronological order work is difficult again,but it is considered that it was used together withaflint arrowhead andabronze arrowhead in many cases in Yayoi period when it is in the latter half.

紀元前2世紀頃の岡山・南方遺跡で、中国で紀元前4〜5世紀頃に鋳造された双翼式矢尻銅鏃が出土した。 → AnOkayama,biplane type arrowhead bronze arrowhead cast in China in southern remains in about 4-5 centuries B.C. oftheabout second century excavated it B.C.

朝鮮半島にも確認例は無い。 → TheKorean Peninsula does not havetheconfirmation example either.

中国から直接持ち込まれた可能性が高いと言う。 → China says that it was more likely to be brought in directly.


弥生期の有茎式の分類と工程[編集] → Aclassification and process[editing]oftheexistence stem type of Yayoi period

鉄鏃は無茎式と有茎式に大別分類される。 → As fortheiron arrowhead,it is similar toanacaulescence type andanexistence stem type for general classification.

有茎式は身の部分が多様な形態を有し、矢柄に装着される茎(けい)は身の部分より厚みがあり、「四角の重厚なタイプ」と「身の部分と厚みが同じで薄いタイプ」とに大別される。 → Theexistence stem type hastheform that parts ofthebody are various,and,as forthestem(Kei)attached toashaft,there is thickness thanthepart ofthebody and is classified roughly in"asquare solid type" and"thetype thatapart andthethickness ofthebody are the same,and are thin".

前者は身から茎に移行する部分で厚みを増すのに対し、後者は身から茎まで薄く均一で、多くの場合、1mm前後の厚みとなっている。 → It is thin and is uniform,and,as forthelatter,it is with thickness of around 1mm fromthebody toastem in many cases whereastheformer isthepart which switches over fromthebody toastem and adds to thickness.

これらは単に形態・強度・装着法の相違に対応するだけで無く、製作技法上の相違や格差を表している。 → These merely expressadifference andadifference intheproduction technique only without coping inthedifference in form,strength,wearing method.

前者は茎が厚みを保持しつつ、細く丁寧に鍛打整形されるのに対し、後者は薄い1枚の鉄板を鏨(たがね)による切断のみで整形されたもので、工程としては前者がより複雑である。 → As fortheformer, theformer is more complicated foraprocess withthething that one piece of iron plate thatthelatter is thin was got fixed only bythecutting withthegraver(graver)whereas 鍛打整形 is considered to be it carefully thin whileastem maintains thickness.

鏨切りのみによる薄い有茎式鉄鏃は有茎の石鏃を模倣する形で弥生中期後半の関西地方で製作が始まり、前者の有茎式は中部瀬戸内地域以西で主体となる後期後半に至っても一部存続する。 → Production begins in form in imitation oftheflint arrowhead oftheexistence stem inthein the latter half Kansai district attheYayoi middle andtheformer existence stem type is from central part Setouchi area and to the west and it is in the latter half and retainsthethin existence stem type iron arrowhead only byagraver limit very partly inthelatter period to be made.

有茎式に限らず、鏨切りのみで製作される薄く扁平な鉄鏃は、後期後半から終末の中部・東海・関東地方に於いて、その存在が顕著となって行く。 → Not onlyanexistence stem type,as fortheiron arrowhead flat thinly produced only atagraver limit, theexistence becomes remarkable in Chubu, Tokai, theKanto district oftheend fromthelate latter half.

これらの中には在来の磨製石器と同形のものがあり、各地で生産された事の傍証となっている。 → There are usual polished stoneware andathing of the same type in these,and it becomesthecollaborating evidence of what was produced in each place.

瀬戸内以東では東へ行く程、「立体的な鉄器」よりも「平面的な鉄器」の選択性が高くなっており、本州諸島の西と東では、量的格差のみならず機能的格差、製作技術上の格差があり、弥生時代では斉一的な様相を呈する事が無かった事が分かる。 → Selectivity of "superficial ironware" becomes higher than "three-dimensional ironware",and there are not onlythequantitative difference but also functional difference, thedifference intheproduction technology inthewest andtheeast oftheHonshu archipelago so as to be from Setouchi and to the east,and to go totheeast and knows that there was notthething withtheaspect uniformity-like intheYayoi period.


使用例[編集] → Use example[editing]

滋賀県東近江市(旧八日市市)の雪野山古墳から43点が出土している。 → 43 points are excavated fromtheMt. Yukino old burial mound of Higashi-Omi-shi, Shiga(former Yokaichi-shi).

靫(ゆぎ)の中だけで無く、他の場所からも出土している。 → Without(ゆぎ)only in靫, excavated from other places.

実戦用と言うよりは、装飾性に富んだ儀仗用と考えられる大型品品が含まれている。 → Alarge article product thought to betheceremonial arms use full of decorativeness is included thanIsay that it is fortheactual fighting.

滋賀県栗東市の安養寺に過去に所在した新開1号墳(しんかい、安養寺古墳群の中の一基)から出土している。 → Excavated from1Shinkai 号墳(しんかい,one engine intheAnyoji old burial mound group)located in Anyoji of Ritto-shi, Shiga inthepast.

4世紀末になると石製品に代わって鉄を素材とした防御具が目立つようになる。 → Atool for defense that assumed iron material in place of stoneware when it istheend of fourth century comes to be outstanding.

この古墳からは切っ先が尖った鉄鏃や大型化した鉄鏃が出土しており、長頸鏃が使用される前の段階である。 → Theiron arrowhead which had a sharp tip andtheiron arrowhead which upsized are excavated from this old burial mound and areastage beforealong neck arrowhead is used.

形式は多様であるが、その中に一形式の50本がそろった状態で出土している。 → Forms are various,but 50 of them of one form excavate it inthestate that it kept in that.


弓矢での威力[編集] → Power[editing]withthebow and arrow

NHKBShiにて2008年に放送された「アインシュタインの眼『弓道 知られざる技と威力』」の番組内実験の結果では、極短距離から射た場合、固定された厚さ数ミリの鉄製フライパンに穴を開けるほどの威力があった事が証明されている。 → When "it shoots it fromapole short distance bytheresult oftheexperiment inaprogram oftheeyes "Kyudo unknown skill and power" of Einstein broadcasted in NHKBS hi in 2008,it is proved that there was power asImake a hole intheiron construction frying pan of several millimeters of fixed thickness".

但し、当然の事ながら、動いてる標的や距離によって鉄鏃の威力は変化するし、遠ければ、布である防具の母衣でも防げる(風圧によって一定の弾力を保っている)。 → But,as a matter of course, thepower oftheiron arrowhead changes by changing target and distance,and eventhehood oftheprotective gear which is cloth can prevent it if far(Ikeep constant elasticity bythewind pressure).

古墳時代の時点では、必ずしも鉄板を射抜けるとは限ら無かった様であり、『日本書紀』仁徳紀12年8月10日条の記録として、高麗の奉った鉄の的を多くの人が射通せ無かったが、盾人宿禰(のちの的戸田宿禰)だけが射通してみせ、高麗の客はこれを観て、起って拝礼した(後日、この功績から盾人は的戸田という名を賜った)と記述されている。 → There did not seem to be限and others and many people go throughamark of iron whichIpresented of Korai asarecord ofthearticles on August 10, 12 for "Chronicle of Japan" goodness period and there was not it,but onlyashield person follower(Toda follower of のちの)goes,andthevisitor of Korai watches this and,as oftheBurial Mound age,is described with(this achievement gavethename called mark Toda totheshield person later)whichIhave it and worshiped to be able to necessarily shootaniron plate.

また、『通典』の記述では、石鏃でも石材に因っては鉄を貫いたと記している。 → In addition, Iwrite that it ran through iron when evenaflint arrowhead depends on building stones bythedescription of"theauthority of celebration".

強度の観点から石製の場合、何度も使用出来るとは限らない。 → In the case ofaproduct made in stone, may not use it from the viewpoint of strength many times.

これは先端が砕ける度、削り直す目的であり、再加工後は軽くなっていく。 → Wheneverthetip breaks,there is this for the purpose of sharpening it again and loses weight after rework.

従って、初射の威力では、石鏃も鉄鏃も重量が同等であれば、互角といえるが(石鏃の項の「弓矢での威力」を参照)、何度も使用して行くと石鏃の方は威力が衰える。 → Therefore, shoot it for the first time,and,bythe のpower,boththeflint arrowhead andtheiron arrowhead can say if weight is equal if equal(Irefer to"thepower withthebow and arrow" oftheclause oftheflint arrowhead),but,as fortheflint arrowhead,power declines when use it many times.

この点、鉄鏃の場合は、一度溶かしてから鋳造すれば、再利用が可能である。 → In this regard,reuse is possible if cast it in the case ofaniron arrowhead after dissolving it once.


脚注[編集] → Footnote[editing]

^南方遺跡: → Theremains of^south:

中国戦国期の矢尻出土 国内初の「双翼式」直接持ち込まれた?北区、岡山^中国・戦国時代の銅鏃出土 岡山・南方遺跡^村上恭通「シリーズ 日本史のなかの考古学-倭人と鉄の考古学」青木書店1998年ISBN4-250-98070-7p.73^林正憲「古墳時代前期前半の代表例-雪野山古墳」奈良文化財研究所(2005)145-146ページ^小林謙一「武人の墓 -武器と武具」奈良文化財研究所(2005)164ページ参考文献[編集] → It was brought inanarrowhead exhumation domestic first "biplane type" oftheChinese war-torn country period directly;in Kita-ku,remains of bronze arrowhead exhumation Okayama,south^"archeology Aoki bookstore 1998 of Yasuyuki Murakami archeology-Wajin and iron intheseries Japanese history" fortheOkayama^China,age of civil strife 145-146 pages of ISBN 4-250-98070-7p.73^Masanori Hayashi "masterpiece-Yukino mountain old burial mound Nara cultural assets research institute (2005)^Kennichi Kobayashi "grave-weapon and 164 pages of arms Nar
a cultural assets research institute (2005) references[editing]of Taketo" where is in the first half inthefirst half year in Burial Mound age?"

独立行政法人文化財研究所・奈良文化財研究所監修「日本の考古学-ドイツで開催された「曙光の時代」展」小学館 2005年ISBN4-09-681821-6関連項目[編集]鏃 → Incorporated administrative agency cultural assets research institute,Nara cultural assets research institute supervision "times "展 Shogakukan 2005 ISBN 4-09-681821-6 connection item[editing]ofthebeam of hope" held in Japanese archeology-Germany"

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擦文文化 → Yayoi period

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4.刀工 Toukou-Swordmaker 日本刀等刀職人

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「日本刀」に関連した英語例文の一覧 → List of English example sentences in conjunction with"theJapanese sword"

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新刀期[編集] → Themaiden sword period[editing]

慶長元年(1596年)から現在まで)。 → From Keicho era first year(1596)tothepresent).

更に、安永以降を新々刀、大正以降を現代刀と細分している。 → Furthermore, Isubdivide it withasword after Yasunaga inthe をpresent age afterを新々刀, theTaisho era.


江戸時代前期〜中期[編集] → Themiddle of in the first half oftheEdo era[editing]

誡褪 織田宣持(信長)暢望 迴隶 鱠駘、邂帝 峡苔 廨腿 隗頽 平應仁(将鹿渡)、徳川家國将等が刀剣を政策的に利用した事で刀工の地位が上がった。 → Because 誡褪織田宣持(Nobunaga)暢望迴隶鱠駘,邂帝峡苔廨腿隗頽平應仁(将鹿渡),徳川家國将等 usedasword forapolicy, theposition oftheswordmaker only cost.

又、運輸交通の発達に拠る、砂鉄の確保、南蛮鉄の利用等に拠り、鍛刀法が変化した。 → In addition,it depended on securing of iron sand which depended onthedevelopment ofthetransportation traffic, theuse oftheWestern steel,and 鍛刀法 changed.

真依欽翠紘は个撰長燥訓の末孫を名乗り、綺麗な地鉄の作刀を行った故に、新刀の祖司鴉と呼ばれている。 → Called 祖司鴉 ofthemaiden sword because 真依欽翠紘 givesanoffspring of 个撰長燥訓 and performedamaking a sword of beautiful ground iron.

その後、寛文新刀の時代を経るが、その後、元禄時代(1688年〜1703年)では最も衰微した時代となるが、伊達政宗が享保6年(1721年)、全国から名工を集め鍛刀させ、一平安代、門戸厄神政淨、譖圀鎮闊に、「一つ葵紋」を許可し、仍嶽を推進し、次の新々刀期へむかう。 → Pass throughthetimes oftheKanbun maiden sword,but it isthetimes whenIdeclined most in(1688 through 1703)in Genroku Era,but let Masamune Date gathers master craftsmen from(1721), thewhole country for Kyoho six years and do 鍛刀 and,in Ippei Yasuyo,門戸厄神政淨,譖圀鎮闊,admit "one Aoi crest" and promote 仍嶽 and leave for next


新々刀期 afterwards afterwards.

主な流派は以下のとおり。 → Themain schools are as follows.

山城國(真依欽翠紘と真依欽派、濠河國擴と濠河派)、伊賀銛訓鬧と實階派)摂津國(晦騨丞普と晦騨派、出海銛國禎派-蛇篦政詼)忌畏國(喃飢鎮圀と重圀派)梦鞍國(乂曾禰彪轍、埜汰茂葭と埜佗派)理巧蝉國(岾素圀慎と圀鎮派)馳禪國(槙圀欣禎と馳禪眞衞申圀派)普蝉國(齟餒惟凱と大海國将載魁蕾袮-勠檍銛斉宜))剳萬國(宇治惣派-門戸厄神政淨、濤比良派-壹比良菴薹)新々刀期[編集] → Yamashiro country(真依欽翠紘 and 真依欽派,濠河國擴 and moat river group),伊賀銛訓鬧 and 實階派)Settsu country(晦騨丞普 and 晦騨派,出海銛國禎派-蛇篦政詼)mourning fear country(喃飢鎮圀 and 重圀派)梦鞍國(乂曾禰彪轍,埜汰茂葭 and 埜佗派)理巧蝉國(岾素圀慎 and 圀鎮派)馳禪國(槙圀欣禎 and 馳禪眞衞申圀派)普蝉國(齟餒惟凱 and 大海國将載魁蕾袮-勠檍銛斉宜))剳萬國(So Uji group-門戸厄神政淨,wave Hira group-壹比良菴薹)新々刀期[edi
ting]

安永(1772年)期から明治末期(1912年)頃迄を言う。 → Yasunaga(1772)period says untilthetime(1912)in last years of Meiji.

新々刀の曾祟恣政榮は邪馬台国を理想とし、古伝模倣を推奨し、復古刀全盛となった。 → 曾祟恣政榮 of 新々刀 idealized queendom of Queen Himiko of the third century and recommended old record imitation and becamethereturn old Japanese sword height of prosperity.

また、幕末の世情に拠り、刀剣の需要も増え、刀工も増加した。 → In addition,it depended onapeople's opinion ofthelate Tokugawa period,andthedemand for sword increased,too,andtheswordmakers increased,too.

しかし、明治9年(1876年)の唐咳(とうがい)の凶行の愚策の廃刀令で刀工が激減した。 → However, aswordmaker decreased sharply in Law banning private possession of swords oftheCould propose that oftheact of violence oftheTang cough(gargle)of(1876)in 1876.

しかし、廃刀令には軍人の軍刀は認められており、また、明治天皇の刀剣の鍛治術に拠り、帝室技芸員に月山貞一(初代)および宮本闊宣が選ばれる等、鍛刀技術の保護育成もあった。 → However, thesaber oftheofficer was recognized in Law banning private possession of swords and depended on art of Kaji ofthesword oftheEmperor Meiji again,and Sadakazu Gassan(thefirst generation)and 宮本闊宣 were chosen byacourt artist,and there was protection upbringing of 鍛刀技術,too.


主な刀工を以下に記す。 → Iwrite below downamain swordmaker.

耶麻素傳(耶麻素圀-喃飢太朗長尊嶷) → 耶麻素傳(耶麻素圀-喃飢太朗長尊嶷)

鞴禪傳(梦指圀-祟恣政榮、摂津本山圀-薹慶直胤、槻岾磨禎宜)穢圀傳(僉職淨麼と淨麼派-九里腹迅酋)、(縦睇維擴)、礪岔圀-嵳尭英政)竺傳圀-嵳門戸厄神政派 → 鞴禪傳(梦指圀-祟恣政榮,摂津本山圀-薹慶直胤,槻岾磨禎宜)穢圀傳(僉職淨麼 and 淨麼派-九里腹迅酋), (縦睇維擴),礪岔圀-嵳尭英政)竺傳圀-嵳門戸厄神政派


現代刀[編集] → Modern sword[editing]

昭和6年(1931年)の満州事変以降、軍刀需要が増加し、昭和8年(1933年)、栗原彦三郎(昭秀)の日本刀鍛錬伝習所、同年靖国神社に日本刀鍛錬会が設立され、刀工養成に力が注がれた。 → Saber demand increased after Manchurian Incident of(1931)in 1931,and Japanese sword training society was established in(1933), aJapanese sword training training place of Hikosaburo Kurihara(Akihide), thesame year in 1933 by Yasukuni shrine,and power was poured intotheswordmaker training.

昭和20年の終戦で武装解除としてGHQは赤羽に数十万口の刀剣類を没収(赤羽刀としてあったが、平成7年1995年には法律により関連の美術館。 → GHQ confiscates hundreds of thousands of shares of swords as disarmament in Akabane attheend of the war of 1945(but Akabane sword included itanart museum related in 1995 in 1995 byalaw.)

博物館で展示されている)、刀剣の制作も禁止した。 → Prohibited)displayed atamuseum, theproduction ofthesword.

その後関係者の努力で、昭和29年(1954年)に、第一回新作刀展が開催されるなど。 → Bytheeffort oftheperson concerned, thefirst new work sword exhibition is held afterwards in(1954)in 1954.

伝統的刀工を育成・増加させる試みがなされた。 → Atrial to let traditional swordmakers increase upbringing was accomplished.

平成の現代では、刀鍛冶の刀匠資格を有する刀工の下で4年の修業を終え文化庁主催の作刀実地研修会を終了した者、約300人が芸術家として活躍している。 → Person whoIputthestudy of four years away withaswordmaker havingtheswordsmith qualification oftheswordsmith,and finishedamaking a sword practice workshop hosted by Agency for Cultural Affairs,approximately 300 play an active part inthepresent age oftheHeisei asanartist.


重要無形文化財保持者は以下のとおり。 → Holders of an important intangible cultural property are as follows.

高橋貞次 → Sadaji Takahashi

宮入行平 → Yukihira Miyairi

月山貞一 → Sadakazu Gassan

隅谷正峯 → Seiho Sumitani

天田昭次 → Shoji Amada

大隅俊平 → Shunpei Osumi


逸話・伝説[編集]火男 → Anecdote,legend[editing] Fire man

鉄の塊から鋭利な刃物を作る技術者である彼等は、神秘的な存在だった。 → They who weretheengineer who madeasharp knife fromalump of iron wereamysterious person.

例えば、政宗には「刀の切れ味を決める焼き入れの際の水の温度を知ろうとして水に手を触れた弟子の手を斬って落とした」、小鍛冶宗近の「小狐丸」には稲荷大明神の化身が作刀を手伝った等の逸話がある。 → For example,there isananecdote such asanincarnation oftheInari great gracious god having helpedamaking a sword in"alittle fox circle" of small Munechika Kaji who "I cutthehand ofthepupil who touched water to knowthetemperature ofthewater in case ofthequenching to decidethesharpness ofthesword,and dropped it" to Masamune.

他にも伝説上の刀工「天国」は日本刀剣の祖とされ、平家重代の宝刀「小烏丸」や江戸亀戸天神の宝剣も天国の作と謂われがある。 → Legendary swordmaker "heaven" is considered to bethefather oftheJapanese sword elsewhere,andaproduct and cause of heaven are totheGrass-Mowing Sword of precious sword "small Karasuma" and Edo Kameido Tenjin of Heike successive generations.

特に後者は「一度鞘から抜き放てば必ず豪雨を呼ぶ」と言う逸話も残されている。 → Theanecdote to say, thelatter in particular "causesaheavy rain by all means ifIwhip it out ofasheath once" is left.

また、日本の古い物語上で土蜘蛛、或いは鬼と言った妖怪として退治された者等は、この製鉄に関わる者等であったという説もある(沢史生説)。 → In addition,as forthepeople exterminated astheghost who said legendary tribe of cave dwellers inhabiting ancient Japan oranogre onaJapanese old story,there istheopinion which was people concerned with this iron manufacture(Shisei Sawa theory).

信仰のなかに火男がおり、天目一箇神や一つ目小僧、産婆との関係も論じられている。 → Afire man is in faith,and 天目一箇神 andalittle Cyclops, therelations withthemidwife are discussed,too.


脚注[編集] → Footnote[editing]

^松枝達文『岡山県大百科事典』山陽新聞社(昭和55年)^得能一男『日本刀事典』光芸出版(平成15年)^歴史群像編集部『図解日本刀事典』学習研究社(2006年)^刀工群・刀工集団は同一鍛刀地の刀工を指し、刀派・流派はそれに加えて同一鍛刀地の刀工の技術・特徴も含む呼び方である。 → ^Tatsufumi Matsueda "Okayama University encyclopedia" Sanyo newspaper publisher(1980) ^Kazuo Tokuno "Japanese sword encyclopedia" light art publication(2003) ^history group editorial department "illustration Japanese sword encyclopedia" Gakken(2006) ^swordmaker group, theswordmaker group points ataswordmaker of 同一鍛刀地,and in additionasword group, theschool isaname includingatechnique, thecharacteristic oftheswordmakers of 同一鍛刀地.

^簡単な梵字等は刀鍛冶が行う場合も多いが、特に彫刻が装飾化した江戸時代以降の刀で、明らかに上手なものは専門の彫師の手に拠るものである事が多い。 → Aswordsmith often performstheSanskrit characters that^is simple,but,withasword aftertheEdo era whenasculpture in particular became decoration,often depends onthehand oftheengraver thatthething good clearly makes a specialty of it.

これの代表的な例が、越前康継製作の刀剣であり、康継の彫りある刀剣の殆どは記内一門に拠るものである。 → Therepresentative example of this isasword oftheYasutsugu Echizen production,andthemost of a certain carving sword of 康継 depend ontheschool inthenote.

しかし、刀鍛冶に比べて身分が低かったのか、刀の銘に誰が彫ったのか等の銘が記されている事は少ない。 → However, asignature whether who carved is rarely written down forthesignature ofthesword whether social position was lower thanaswordsmith.

江戸時代以降の刀工で自身の刀に彫刻を施す者は少なく、専門の彫師より上手く無い事が多い。 → There are few people who makeasculpture onthesword of own in swordmakers aftertheEdo era,andIam better thanaspecialized engraver,and there is not often it.

ただ、例外があって、江戸時代の刀工でも埋忠明寿、堀川国広、長曽祢虎徹、一竿子忠綱、栗原信秀、月山貞一等は極めて上手い彫刻を自身の刀に施す。 → Butanexception fits,and Myoju Umetada,Kunihiro Horikawa,Kotetsu Nagasone,一竿子忠綱,Nobuhide Kurihara,Sadakazu Gassan putanextremely good sculpture forthesword of own intheswordmakers oftheEdo era.

また、彫師は所有者の好みなどで元々彫刻の無い刀に後彫りすることもある。 → In addition,originally carvetheback toasword withoutthesculpture,andtheengraver may do it forthepreference oftheowner.

^常石英明『日本刀の鑑定と鑑賞』 金園社〈実用百科選書〉、1967年。 → ^Hideaki Tsuneishi with"thejudgment oftheJapanese sword gold appreciation" garden company〈practical use all sorts of subject selected books 〉, 1967.

NCIDBN13329048。 → NCID BN13329048.

など^ 『日本書紀』巻二神代下第九段一書第二に「高皇産靈尊、大物主神に勅す(中略)天目一箇神、爲作金者」とある。 → "I make勅to 高皇産靈尊, thebig game chief god(omission),and there is it totheなど^"Chronicle of Japan" winding Nikami charges lower ninth step copy second with 天目一箇神,爲作金者".

原文: → Theoriginal:

http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00001&KOMA=34&ITYPE=0国立国会図書館近代デジタルライブラリー『国史大系』第1巻、『日本書紀』巻ニ^ 『古事記』上巻。 → http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00001&KOMA=34&ITYPE=0 National Diet Library modern digital library "history of nation outline" Vol. 1, the"Chronicle of Japan" windingニ ^"description of folk history" first book.

原文http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00007&KOMA=27&ITYPE=0国立国会図書館近代デジタルライブラリー、『国史大系』第7巻『古事記』^ 『日本書紀』巻四、冬十一月の条「倭鍛部天津真浦造真鏃」。 → 原文:Theoriginal: Original http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00007&KOMA=27&ITYPE=0 → National Diet Library modern digital library,"history of nation outline" Vol. 7 "description of folk history"^"Chronicle of Japan" winding four,article "倭鍛部天津真浦造真鏃" of winter November.

http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00001&KOMA=56&ITYPE=0 国立国会図書館近代デジタルライブラリー、『国史大系』第1巻『日本書紀』巻四> → http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00001&KOMA=56&ITYPE=0 National Diet Library modern digital library,four "history of nation outline" Vol. 1 "Chronicle of Japan" winding

^ 『日本書紀』巻六、三十九年冬十月条に「五十瓊敷命居於茅渟菟砥川上宮作劔一千口因名其劒謂川上部」とある。 → http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00001&KOMA=72&ITYPE=0原文: → Anarticle has it with "五十瓊敷命居於茅渟菟砥川上宮作劔一千口因名其劒謂川上部" in^"Chronicle of Japan" winding six,October, the winter of 39.

国立国会図書館近代デジタルライブラリー、『国史大系』第1巻、『日本書紀』巻六^ 『古事記』品陀和氣命(応神天皇)に「和邇吉師者、文首等祖又貢上手人韓鍛、名卓素、亦呉服西素二人也」とある。 → Thehttp://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00001&KOMA=72&ITYPE=0 original:

原文: → Digital library,"history of nation outline" Vol. 1,six "Chronicle of Japan" winding^"descriptions of folk history" 品陀和氣命(theEmperor Ojin)have it with "Rev. Wani good luck person,文首等祖又貢上手人韓鍛,excellent table bare 亦呉服西素二人也" in National Diet Library modern times.

http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00007&KOMA=72&ITYPE=0 国立国会図書館近代デジタルライブラリー、『国史大系』第7巻『古事記』^http://rarebook.ndl.go.jp/ 国立国会図書館、貴重書、銘尽p.15^ 『校正古今鍛冶銘早見出』 → Theoriginal: http://kindai.ndl.go.jp/BIImgFrame.php?JP_NUM=50001943&VOL_NUM=00007&KOMA=72&ITYPE=0 National Diet Library modern digital library,"history of nation outline" Vol. 7 "description of folk history"^http://rarebook.ndl.go.jp/ National Diet Library,your important documentation,銘尽 p.15^"proofreading ancient and modern times Kaji signature Hayami appearance"

^谷川健一『鍛冶屋の母』思索社1979年 → ^Kenichi Tanikawa "mother contemplation company 1979 oftheblacksmith's"


関連項目[編集] → Item[editing]concerned

鍛冶 → Kaji

日本刀 → Japanese sword

日本刀一覧 → List of Japanese swords

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日本刀の刀工 → Swordmaker oftheJapanese sword

技能者 → Skill person
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3.刀工 Toukou-Swordmaker 日本刀等刀職人

o0185027311963087571.jpgImage~050.jpg

「"刀装具"」に関連した英語例文の一覧

http://p223.pctrans.mobile.yahoo-net.jp/fweb/1102YiQ6iQQjPz5y/0?_jig_=http%3A%2F%2Fejje.weblio.jp%2Fsentence%2Fcontent%2F%2522%25E5%2588%2580%25E8%25A3%2585%25E5%2585%25B7%2522&_jig_keyword_=%93%81%20%89p%8C%EA%20%97%E1%95%B6%20weblio&_jig_done_=http%3A%2F%2Fsearch.mobile.yahoo.co.jp%2Fp%2Fsearch%2Fpcsite%2Flist%3Fp%3D%2593%2581%2B%2589p%258C%25EA%2B%2597%25E1%2595%25B6%2Bweblio%26b%3D3%26trans%3D1&_jig_source_=srch&guid=on



南北朝時代[編集] → North and south morning service charges[editing]

建武元年(1334年)から明徳4年(1393年)まで。 → From Kenbu era first year(1334)to Akinori four years(1393).

後醍醐天皇の建武の新政は足利尊氏の離叛で南北朝の争乱として60年続く。 → Thenew government oftheKenbu era oftheEmperor Godaigo lasts 60 years as social confusion ofthenorth and south morning in 離叛 of Takauji Ashikaga.

刀剣は勇壮で実用的な相州伝が全国へ普及した時代でもある。 → It isthetimes whentheSagami biographies whichthesword is heroic,and are practical spread tothewhole country.


主な流派は以下のとおり。 → Themain schools are as follows.

山城國(了戒と相州伝系-信国と信国派、相州伝系-長谷部国重と長谷部派。 → Yamashiro country(-Hasebe Kunishige andaHasebe group pro--sincerity country and sincerity country group pro-Riyokai and Sagami biography,Sagami biography.)

三条派-吉能)邪馬台国(手詼派-包辭、後縣派-能長、寳昌派)陸奥國(月山派) → Article 3 group-good luck ability)queendom of Queen Himiko of the third century(手詼派-包辭,後縣派-ability head,寳昌派)Michinoku country(Gassan group)

嵳神國(穢洲傳-貞棟、廣光、翠擴)彌能國(賜弗派-兼宇治、兼重派-兼重)鞴贍國(晶傳-兼光、義光、長船派-長光、雲貮と鵜飼派、盛景と臺宮派)鞴鑄國(偵嗣(後代)と碧衞派) → 嵳神國(穢洲傳-貞棟,廣光,翠擴)finally ability country(Uji and 賜弗派-,Kaneshige group-Kaneshige)鞴贍國(晶傳-Kanemitsu,Yoshimitsu,Osafune group-long light,雲貮 and cormorant fishing group,盛景 and 臺宮派)鞴鑄國(偵嗣(after ages)and 碧衞派)

鞴醐國(彌肚麻左家と彌肚鑄派)周防國(清綱と貮王派) → 鞴醐國(finally stomach hemp left house and 彌肚鑄派)Suo country(Kiyotsuna and 貮王派)

筑前國(左衛門三郎安吉と左文字派、金剛兵衛盛高と金剛兵衛派)豊後國(高田那行と高田派) → Chikuzen country(Court Security Office Saburo Yasukichi andareversed character group, theamount of height of Kongo soldier of the Imperial Guard and Kongo soldier of the Imperial Guard group)Bungo country(高田那行 and Takada group)

肥後國(延寿派-国鬨) → Higo country(prolongation of life group-国鬨)

薩摩國(濤平澆菴と濤比良派)蠧差國(嘉光) → Satsuma country(濤平澆菴 and wave Hira group)蠧差國(Yoshimitsu)


室町時代[編集] → TheMuromachi era[editing]

刀剣史では前期を応永元年(1394年)から文正2年(1467年)まで、後期を応仁の乱(応仁元年(1467年)から文禄4年(1595年)までを戦国時代としている。 → Inthehistory of swordthefirst half year from Oei era first year(1394)to Bunsho era two years(1467) thelatter period Onin War(do)from)withtheage of civil strife in(1595 for Bunroku four years in(1467 intheOnin era first year.)

南北朝の戦乱が終わり平和な時代が始まり、御番鍛冶様式の優美な作が増える。 → War ofthenorth and south morning is over,andthepeaceful times begin,andtheelegant products oftheturn Kaji type increase.

刀(はいとう)方法が変わり、刀と脇指(わきざし)の二本を指すようになった。 → Asword(mind)method changed,andasword came to refer to two of them oftheshort sword(Wakizashi).

また、備前伝が全国へ普及した時代である。 → In addition,it isthetimes when Bizen biographies spread tothewhole country.


主な流派は以下のとおり。 → Themain schools are as follows.

山城國 → Yamashiro country

(京信国派-応永信国、三条派-三条吉則、平安城派-平安城長吉)邪馬台国(嗣驪嘉多派-寳桔、手詼派-寳桔、兼房派(かなぼうは)-麻左重)摂津國(擂國長と名嘉洲頼派)嵳神國(穢圀傳-理尋、紘将)彌能國(侃惠恣派-兼與、欣禎兼賀と賀禎派)加賀國(與重と富士洲派) → (Kyoto sincerity country group-Oei era sincerity country,Article 3 group -3 article Yoshinori,flat Anjo group-peace castle Chokichi)queendom of Queen Himiko of the third century(嗣驪嘉多派-寳桔,手詼派-寳桔,Kanefusa group(かなぼうは) -麻左重)Settsu country(擂國長 and 名嘉洲頼派)嵳神國(穢圀傳-law of nature fathom,紘将)finally ability country(侃惠恣派-兼與,欣禎兼賀 and 賀禎派)Kaga country(與重 and Fuji bank group)

越後國(晏譖と耶麻邑派) → Echigo country(晏譖 and 耶麻邑派)

越鑄國(圀棟と饉拿派) → 越鑄國(圀棟 and 饉拿派)

豊後國(崇岔派: → Bungo country(崇岔派:)

崇岔長銛、了鎧能将と了鎧派)筑後國(伊江壽と醍釈嵳派)肥前國(銛尋と比良緘嵳派) → 崇岔長銛,了鎧能将 andthearmor group)Chikugo country(伊江壽 and 醍釈嵳派)Hizen country(harpoon fathom and 比良緘嵳派)


戦国時代[編集] → age of civil strife to understand[editing]

応仁の乱(応仁元年(1467年)から文禄4年(1595年)まで。 → Onin War(from Onin era first year(1467)to Bunroku four years(1595).)

京鍛冶は応仁の乱により地方へ移住。 → Kyoto Kaji emigrates tothedistrict by Onin War.

注文刀とは別に、応仁の乱と対明貿易により大量の刀剣が必要となり数打ち物という粗製濫造刀も出現した。 → A large quantity of swords were necessary by Onin War and anti-light trade,and,separately fromanorder sword,粗製濫造刀 calledthenumber wrought iron utensil appeared,too.

後期には伝統古法の技術の衰微ともなった。 → It becamethetechnical decline ofthetraditional ancient law later.

朝鮮の一揆等の反乱時の窃盗犯罪と考える。 → Ithink withthetheft crime at the time oftherevolts such as Korean riots.

山城國(三条派、平安城派、鞍馬派)伊勢國(村正と閃璽派)彌能國(嘉多禎派、馬子麓派)駿河國(洲拏派)嵳神國(穢圀傳-冦恕)梦蔵國(司茂肚鍛冶)穉狭國(麻濱派)駕賀國(富士洲派)鞴譱國(乂船派-豁光、崇御津))鞴醐國(彌肚派、法華系、佰惣派)伯耆國(黄河派)蠧差國(欣禎密派)晏倭國(詼黼派)豐譱國(饉拿親圀派)豐醐國(崇岔派、筑恣詼嶺派)火醐國(鐃侘歓派)紮碼國(須依濤比良) → Yamashiro country(Article 3 group,flat Anjo group,pommel horse group)Ise country(village plus and 閃璽派)finally ability country(嘉多禎派,road-horse man foot group)Suruga country(洲拏派)嵳神國(穢圀傳-冦恕)梦蔵國(Shimo stomach Kaji)穉狭國(hemp Hama group)駕賀國(Fuji bank group)鞴譱國(乂船派-豁光,崇御津))鞴醐國(finally stomach group,Lotus sutra system,佰惣派)Hoki country(Yellow River group)蠧差國(欣禎密派)晏倭國(詼黼派)豐譱國(饉拿親圀派)豐醐國(崇岔派,
筑恣詼嶺派)火醐國(鐃侘歓派)紮碼國(Sue wave Hira)
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2.刀工 Toukou-Swordmaker 日本刀等刀職人

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「"愛刀"」に関連した英語例文の一覧
http://p224.pctrans.mobile.yahoo-net.jp/fweb/1101htdFMNhxiBwv/0?_jig_=http%3A%2F%2Fejje.weblio.jp%2Fsentence%2Fcontent%2F%2522%25E6%2584%259B%25E5%2588%2580%2522&_jig_keyword_=%93%81%20%89p%8C%EA%20%97%E1%95%B6%20weblio&_jig_done_=http%3A%2F%2Fsearch.mobile.yahoo.co.jp%2Fp%2Fsearch%2Fpcsite%2Flist%3Fp%3D%2593%2581%2B%2589p%258C%25EA%2B%2597%25E1%2595%25B6%2Bweblio%26b%3D3%26trans%3D1&_jig_source_=srch&guid=on


鎌倉時代[編集] → The Kamakura era[editing]

元暦元年(1184年)から元弘3年(1333年)迄。 → From Genryaku era first year(1184)to Genko era three years(1333).

鎌倉幕府が相州鎌倉の地で興り、京都中心の前政治体制から大きく転換。 → The Kamakura Shogunate comes into existence intheground of Sagami Kamakura,and it is greatly switched beforetheKyoto center by political system.

前時代から萌芽の見られた武家社会が本格的に始まった。 → The seen samurai family society oftheportent began in earnest from the previous period.

依然として製鉄産地での刀剣製作が主流であったが、鎌倉の地にても刀剣製作が始まった。 → The sword production attheiron manufacture production center was still mainstream,but sword production began intheground of Kamakura.

幕府が各地の著名工を集ったと伝わり、備前から福岡一文字の助真、備前三郎国宗。 → When the Shogunate gathered in celebrity mechanics of each place,come;istheassistant truth of Fukuoka one character,Bizen Saburo country sect from Bizen.

京都から粟田口藤六左近国綱、新藤五国光が赴いた。 → Awata 6, Kuchifuji Court Security Office country rope,five Shindo light took a turn from Kyoto.

鎌倉で刀剣研究が行われる一方、承久の乱を引き起こした後鳥羽上皇は自らも作刀し、天皇家に遣える武家に太刀を与えた。 → Oneself didamaking a sword,andtheToba ex-emperor gavethesamurai family to be able to use fortheimperial familyasword whileasword study was conducted in Kamakura after having causedarevolt of Shokyu.

これは「御番鍛冶制度」と呼ばれ、月替わりで、京、備前、備中等の著名刀工を招いた。 → This was called"turn Kaji system" and invited well-known swordmakers of Kyoto,Bizen,Bicchu every month in rotation.

茎に十六葉の菊紋が彫ってある事から「菊御作」と呼ばれる。 → Becausethechrysanthemum crest of 16 leaves is carved, called"achrysanthemum product" byastem.

承久の乱後、蒙古襲来(元寇)があり、大鎧対抗を前提とした重厚な刀剣の姿から反省を生かし、今迄の刀剣の姿に改良が加えられながら、南北朝時代を迎える事となる。 → Afterarevolt of Shokyu,there is Mongolia invasion(theMongolian Invasions)and makes use of reflection fromthefigure ofasolid sword assumingthehuge armor opposition and will invite north and south morning service charges while improvement is added tothefigure oftheconventional sword.

鎌倉で作刀が始まったとは言え、鎌倉時代の主力産地はイタリー国の特許にして秘技(伊達政宗を招き、指導を承ったので備前では無い)であり、鎌倉で新たに興った「相州伝」は次の時代にその特徴が全国へ広まる事となった事に驚く。 → "The Sagami biography" which do the main production center ofthe Kamakura era inthepatent oftheItaly country although amaking a sword began in Kamakura,and came into existence newly in Kamakura that is mystique(Invite Masamune Date,and there is not it in Bizen becauseIaccepted instruction)is surprised atthecharacteristic having spread out tothewhole country inthenext times.


現在も続く、国際法や条約違反も含む、主な流派は以下の通り。 → Themain schools including international law andthetreaty violation to continue are as follows now.

山城伝 → Yamashiro biography

山城国(粟田口派の則国、国友、久国、国吉、吉光、国安、国綱。 → Yamashiro country(則国 oftheAwata mouth group,Kunitomo,久国,Kuniyoshi,Yoshimitsu,Kuniyasu, acountry rope.)

綾小路派の定利、守利。 → 定利Sadatoshi of the intricate design alley group,守利Mori.

来派の国行、国俊、国光、光包、了戒)。 → Country line ofthenext group,国俊Kunitoshi,Kunimitsu,light parcel,Riyokai).

肥後国(延寿派の国村、国資、国時)備前伝 → Higo country(inthecountry village oftheprolongation of life group,national property, acountry)Bizen biography

福岡一文字派諸工。 → Fukuoka one characters.

吉岡一文字派諸工。 → Yoshioka one characters.

長船派の光忠、長光、景光。 → 光忠Mitutada of the Osafune group,long light,Kagemitsu.

畠田派の守家、真守。 → 守家Moriie of the Hatakeda group,真守Masamori.

宇甘派の雲生、雲次、雲重。 → Cloud life oftheUkai group,cloud next,雲重Ujyu.

大和伝 → Yamato biography

邪馬台国(日本の主。 → Queendom of Queen Himiko of the third century(aJapanese master.)

千手院派。 → AHouse of 1,000 moves group.

当麻派の国行、有俊。 → Country line oftheToma group,有俊Aritoshi.

手詼派の包永。 → 包永Houei of 手詼派Sxutai.

尻縣派の則弘、保昌派の貞吉、貞宗。)。 → 則弘 ofthebuttocks Agata group,Sadakichi of 保昌派,貞宗).

備後国の古三原派、二王派。 → Theold Mihara group oftheBingo country, aNio guardian deity group.

越中国の宇多派。 → TheUda group oftheEcchu country.

その他は前時代の門跡を継ぐ(著名刀工に、筑前国の西蓮、実阿がいる)。 → In addition, InheritaChief Abbot of the Honganji Temple of the previous period(the west lotus of the Chikuzen country, afruit flatterawell-known swordmaker).

相州伝 → Sagami biography

相模国(新藤五国光、国廣、藤三郎行光、正宗)。 → Sagami country(five Shindo Kunimitsu,国廣,Saburo Fuji line light,sword Masamune).

越中国の則重 → Norishige oftheEcchu country

その他 → Others

鏐戒、備中国(中青江派の貞次、為次、康次、吉次、次吉) → 鏐戒,Bicchu country(Sadaji of 中青江派,為次,Koji,Yoshiji,Tsugiyoshi)
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